Belgische rechthebbenden hebben meer dan €34 miljoen verdiend via Spotify

LOUD & CLEAR

Voor het eerst deelt Spotify gelokaliseerde Loud & Clear-statistieken met betrekking tot Belgische artiesten. Loud & Clear is een jaarlijks initiatief dat als doel heeft om te verduidelijken hoe artiesten geld verdienen met streaming, helderheid te geven over de verdeling van royalty’s en nuttige informatie te delen over de hedendaagse streamingindustrie.

Van bij het begin heeft Spotify zich ingezet om mensen meer bereid te maken te betalen voor muziek. Vandaag is het de populairste audio-streamingdienst ter wereld, met meer dan 675 miljoen gebruikers – waaronder 263 miljoen abonnees – in meer dan 180 landen. Wereldwijd hebben inmiddels meer dan 500 miljoen mensen een muziekstreamingabonnement. Die groeiende groep betalende luisteraars maakt het mogelijk voor Spotify om steeds meer uit te keren, en zo bij te dragen aan een bloeiende muziekindustrie waarin steeds meer artiesten kunnen leven van hun muziek.

In 2024 kregen Belgische rechthebbenden meer dan 34 miljoen euro inkomsten uitbetaald, en dat uitsluitend via Spotify. Goed voor een stijging van 11% ten opzichte van het jaar ervoor. Ten opzichte van 2019 zijn de inkomsten van Belgische rechthebbenden enkel en alleen via Spotify meer dan verdubbeld. Meer dan de helft van deze inkomsten werd gegenereerd door onafhankelijke artiesten of labels.

Meer artiesten verdienen meer

  • Het aantal Belgische artiesten dat in 2024 meer dan €10.000 verdiende via Spotify is meer dan verdubbeld ten opzichte van 2018.
  • Het aantal Belgische artiesten dat in 2024 meer dan €50.000 verdiende via Spotify is meer dan verdubbeld ten opzichte van 2019, en meer dan verdrievoudigd sinds 2018.

Muziek kent geen grenzen

Meer dan 80% van de betalingen kwam voort uit streams buiten België.

Sinds 2014 is de export van Belgische muziek met meer dan 1800% gestegen, met een gemiddelde jaarlijkse groei van 37%. Dit onderstreept het blijvende succes van Belgische muziek wereldwijd. Spotify Wrapped 2024 e.a. toonden de enorme populariteit van Belgische artiesten, zoals Lost Frequencies, Dimitri Vegas & Like Mike, Damso, Stromae en Angèle, die hoge ogen gooiden en harten veroverden over de grenzen heen.

Op lokaal niveau is de consumptie van Belgische artiesten door Belgische streamers sinds 2014 met meer dan 1600% toegenomen, met een gemiddelde jaarlijkse stijging van 34%.

De opmars van vrouwelijke artiesten

In de afgelopen vier jaar hebben vrouwelijke Belgische artiesten een grote toename in streams gezien, zowel wereldwijd (+89%) als lokaal (+84%), waarbij de groei van 10% (wereldwijd) en 7% (lokaal) van de streams in 2023-2024 plaatsvonden.

Leuk feitje: De Brusselse Adja Fassa, wiens debuutalbum deze maand verschijnt, werd minder dan een week geleden aangekondigd als de nieuwe BeNeLux EQUAL-artiest. Het EQUAL-programma van Spotify ondersteunt vrouwelijke artiesten wereldwijd door middel van educatie, inspiratie en netwerkmogelijkheden, en toont zo onze blijvende inzet voor gendergelijkheid, ver voorbij de maand maart.

Nieuwe ontdekkingen

Het zijn niet alleen de trouwe fans die onze lokale artiesten streamen en steunen. In 2024 werden Belgische artiesten meer dan 600 miljoen keer ontdekt door gloednieuwe luisteraars die hun muziek voor de allereerste keer afspeelden op Spotify. 

Wereldwijd hebben luisteraars in 2024 zo’n 1.7 miljoen uren per dag besteed aan het streamen van Belgische artiesten. Daarnaast zijn er meer dan 410 miljoen door gebruikers samengestelde afspeellijsten gemaakt met Belgische artiesten, waarvan het merendeel werd gecreëerd door luisteraars uit de VS, gevolgd door Frankrijk, Duitsland, het VK en Nederland.

De genres waarin Belgische artiesten in 2024 het meest gestreamd werden op Spotify zijn rap, pop, dance, electronic en edm.

Spotify heeft zich tot doel gesteld de wereld weer te laten inzien hoeveel muziek waard is — en het systeem dat we samen hebben opgebouwd, werkt. Zoals blijkt uit het wereldwijde jaarlijkse muziek-economierapport dat vorige maand gelanceerd werd, zijn de jaarlijkse betalingen van Spotify aan de muziekindustrie in het decennium van 2014 tot 2024 maar liefst 10 keer gestegen, van $1 miljard naar meer dan $10 miljard, waardoor Spotify opnieuw de best betalende retailer ter wereld is. Dit brengt de totale uitbetalingen, sinds de oprichting van Spotify, op bijna 60 miljard dollar. Wat nog indrukwekkender is: deze uitbetaling van $10 miljard is de grootste in de muziekgeschiedenis — meer dan welke retailer dan ook ooit in één jaar heeft betaald, en meer dan 10 keer de bijdrage van de grootste platenwinkel tijdens de hoogtijdagen van de cd.

Inzicht — Dit is hoe de royalty-uitbetalingen van Spotify werken: 

Spotify betaalt ongeveer twee derde van zijn muziekgerelateerde inkomsten uit aan rechthebbenden en uitgevers, die vervolgens artiesten en songwriters vergoeden op basis van hun individuele contracten.

Uitbetalingen van Spotify vormen slechts een deel van het inkomen voor platenlabels, songwriters en artiesten; andere bronnen zijn onder andere betalingen van andere streamingdiensten, platenverkoop, merchandiseverkoop en de verkoop van concerttickets.


Voor het wereldwijde rapport, bezoek Spotify’s Loud & Clear website.

Klik hier voor beeldmateriaal dat bij de takeaways hoort.

 

Share

Latest News

Website preview
Spotify breidt zijn Spotify Partner Programma uit naar Belgische audio- en videomakers
Vanaf 29 april breidt Spotify zijn Spotify Partner Program (SPP), een nieuw verdienmodel voor makers, uit naar negen nieuwe markten, waaronder België. Het Spotify Partner Program biedt publieksgerichte uitbetalingen van Spotify Premium video engagement, alsook de mogelijkheid om geld te verdienen via advertenties in Spotify Free en op alle andere podcast-luisterplatforms. Dit kan makers helpen om seizoensgebonden verschuivingen en verschuivingen in de interesse van merken/adverteerders op te vangen en geeft ze een meer consistente, betrouwbare manier om inkomsten te genereren. Het Spotify Partner Program, dat voor het eerst werd gelanceerd in de VS, het VK, Canada en Australië, heeft de uitbetalingen aan makers in januari met meer dan 300% verhoogd ten opzichte van januari 2024. SPP-makers in de VS/CA/UK/AU krijgen vanaf 29 april 2025 meer mogelijkheden om Premium-video-inkomsten te genereren voor luisteraars in nieuwe markten. Op dat moment kunnen audio- en videomakers uit België...
spotify.talkie.be
Website preview
Website preview
Spotify Singles viert 10 miljard streams wereldwijd door de studio in Stockholm open te stellen voor Europese artiesten
Spotify onthult vandaag een belangrijke mijlpaal voor zijn iconische Spotify Singles-programma, dat wereldwijd de kaap van 10 miljard streams heeft overschreden. Het programma, dat in 2016 werd gelanceerd, is Spotify's langstlopende originele muziekfranchise en heeft meer dan 750 artiesten uit 45 landen gehost, met meer dan 1.000 opnames als resultaat. Om deze mijlpaal te vieren opent Spotify vanaf 19 februari 2025 zijn studio in Stockholm voor alle Europese artiesten. De Stockholm Studio was voorheen voorbehouden aan Scandinavisch talent, maar staat nu open voor artiesten uit heel Europa, zodat ze hun repertoire kunnen uitbreiden en hun carrière een nieuwe impuls kunnen geven met Spotify Singles.
spotify.talkie.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Spotify

Spotify heeft bij de lancering in 2008 het luisteren naar muziek voorgoed veranderd. De stap naar podcasting bracht innovatie en een nieuwe generatie luisteraars naar het medium, en in 2022 betrad het platform de volgende audiomarkt die klaar was voor groei met de toevoeging van luisterboeken.
Op Spotify kunnen nu meer luisteraars dan ooit meer dan 100 miljoen nummers, 6,5 miljoen podcasttitels en 350.000 luisterboeken ontdekken, beheren en beluisteren. Spotify is 's werelds populairste abonnementsdienst voor audiostreaming met meer dan 675 miljoen gebruikers, waaronder 263 miljoen abonnees in meer dan 180 markten.

Neem contact op met

spotify@talkie.be