Een nieuwe bladzijde voor Spotify: Audiobooks vanaf nu beschikbaar in België

Spotify heeft vandaag de uitbreiding van Audiobooks naar vier nieuwe, niet-Engelse markten aangekondigd: België, Frankrijk, Nederland en Luxemburg. Voor het eerst krijgen Spotify Premium-abonnees in niet-Engelstalige landen toegang tot meer dan 200.000 luisterboeken in het Vlaams, Frans, Nederlands en Engels als onderdeel van hun abonnement. Alle titels die niet zijn opgenomen in het Premium-aanbod kunnen à la carte worden aangekocht.

 

‘Audiobooks in Premium’ maakt dat miljoenen Spotify gebruikers nu toegang krijgen tot meer dan 200.000 luisterboeken, waaronder 15.000 titels in het Nederlands en Vlaams, en 15.000 titels in het Frans. Premium-abonnees krijgen standaard 12 uur luistertijd aangeboden als onderdeel van hun betaalde abonnement. Zij kunnen extra uren aankopen voor €9,99 in stappen van 10 uur. Spotify-gebruikers in deze regio’s die geen Premium-abonnement hebben, kunnen elk luisterboek à la carte kopen.

Het nieuws werd vandaag aangekondigd tijdens een evenement van Spotify in Parijs, waar onder andere een paneldiscussie plaatsvond met spelers uit de uitgeversbranche. 

 

Eerste gegevens van derden laten zien dat Spotify stapsgewijs zorgt voor extra groei in de uitgeversindustrie. Volgens Bookstat zou de industrie van de luisterboeken in de VS, waar Spotify afgelopen najaar Audiobooks in Premium introduceerde, met 14% zijn gegroeid (Q4'22 vs Q4'23). Wanneer je Spotify aan het totaalplaatje toevoegt, groeide de markt met 28% op jaarbasis, waardoor het marktaandeel in Q4'23 uitkwam op ca. 11%.

Dankzij haar flexibele model en discovery tools, geeft Spotify meer luisteraars dan ooit de kans om kennis te maken met audiobooks. Met meer dan 246 miljoen abonnees wereldwijd en meer dan 626 miljoen maandelijkse gebruikers, waarvan 28% in Europa, is de impact van deze nieuwe functie des te groter. Spotify blijft dan ook stappen zetten om het beschikbare publiek en de inkomsten voor uitgevers en auteurs te vergroten.

 

Antoine Monin, Managing Director - Spotify West-Europa 

"Het bereik van Spotify biedt een belangrijke kans om de markt voor luisterboeken uit te breiden in Frankrijk, Nederland, België en Luxemburg. Sinds onze lancering in West-Europa 16 jaar geleden, heeft Spotify zich ontwikkeld tot een toonaangevend platform voor muziek, podcasts en nu ook voor luisterboeken. We zijn er trots op dat we de rijke literaire traditie van deze regio in de schijnwerpers kunnen zetten met de toevoeging van 15.000 Franse en 15.000 Nederlandse titels aan onze catalogus. Dit bevordert onze missie om audiomakers wereldwijd in staat te stellen hun stem te laten horen en hen in contact te brengen met een lokaal en internationaal publiek."

 

Luisteraars op Spotify kunnen Franse audio smaken

Tussen 2023 en 2024 luisterden meer dan 100 miljoen gebruikers wereldwijd naar Franstalige audiocontent. Er werd bovendien meer dan 83 miljoen uur Franstalige muziek gestreamd in meer dan 180 landen - dit betekent dat niet-Franstaligen ongeveer 50 minuten muziek per maand streamen. Wanneer Franstalige podcasts en luisterboeken aan de mix worden toegevoegd, loopt die gemiddelde maandelijkse consumptie op tot vier uur.

Ook luisterboeken bevorderen de consumptie van niet-Engelstalige titels. Na de uitbreiding van de audiobookservice naar Canada (de eerste tweetalige markt) zag Spotify een aanzienlijke toename in het aantal luisteraars - meer dan 2.000% - van Franstalige titels.

 

David Kaefer, Head of Spotify's Audiobooks Business

"Dit is een belangrijk moment voor ons aanbod van luisterboeken in Premium, doordat we Franse, Nederlandse en Vlaamse titels toevoegen aan onze groeiende catalogus. Ik ben verheugd om dit nieuws vandaag te delen, omdat we nauw hebben samengewerkt met uitgevers om onze catalogus uit te breiden en meer audio-ervaringen te ontsluiten voor onze abonnees in West-Europa. Deze lancering is een stap in het vergroten van de taart voor iedereen in de industrie, het ondersteunen van auteurs bij het vinden van een nieuw publiek en het makkelijker maken voor mensen om het audioboekformaat te ontdekken."

 

Spotify wil de weg vrijmaken voor toekomstige innovatie van luisterboeken

Luisteraars kunnen nu genieten van alle muziek, podcasts en luisterboeken ter wereld op één plek. We blijven ook nieuwe manieren ontdekken om het publiek te helpen hun volgende favoriete luisterboek te vinden en te beluisteren.

Dit is nog maar het eerste hoofdstuk, en bij Spotify is men enthousiast om samen met uitgevers en auteurs het volgende hoofdstuk te schrijven.

Voor meer informatie, bezoek Spotify's For The Record.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Spotify

Spotify heeft bij de lancering in 2008 het luisteren naar muziek voorgoed veranderd. De stap naar podcasting bracht innovatie en een nieuwe generatie luisteraars naar het medium, en in 2022 betrad het platform de volgende audiomarkt die klaar was voor groei met de toevoeging van luisterboeken.
Op Spotify kunnen nu meer luisteraars dan ooit meer dan 100 miljoen nummers, 6 miljoen podcasttitels en 350.000 luisterboeken ontdekken, beheren en beluisteren. Spotify is 's werelds populairste abonnementsdienst voor audiostreaming met meer dan 626 miljoen gebruikers, waaronder 246 miljoen abonnees in meer dan 180 markten.

Neem contact op met

spotify@talkie.be