Loreen breekt het record voor meest gestreamde nummer in één dag door een vrouwelijke Zweedse artiest

De data die Spotify in de aanloop naar de Eurovisie finale verzamelde, voorspelden de overwinning van Zweden op het Eurovisiesongfestival van dit jaar correct. Loreen, die meer dan 6,8 miljoen maandelijkse luisteraars heeft op het platform, is de tweede deelnemer in de geschiedenis van Eurovisie die de trofee een tweede keer mee naar huis neemt, nadat ze eerder won met "Euphoria" in 2012. Loreen's "Tattoo" is wereldwijd al meer dan 60 miljoen keer gestreamd. Als kers op de taart brak de Zweedse op zondag 14 mei het record voor de meest gestreamde track op één dag wereldwijd door een vrouwelijke Zweedse artiest.

 

Het was een felbevochten strijd met het Finse Käärijä, dat met maar liefst 376 punten op de eerste plaats eindigde bij de publieksstemmen, en dit werd tijdens de Eurovisie week weerspiegeld op Spotify. Het aantal streams van "Cha Cha Cha" steeg met 640% tijdens de week van de wedstrijd en werd alleen overtroffen door de Kroatische inzending Mama ŠČ van Let 3, die een stijging van 669% kende ondanks het feit dat zij slechts 13e werden in de wedstrijd.

Het aantal streams van alle artiesten op Spotify is in de week van Eurovisie aanzienlijk gestegen, zo steeg onze eigen Gustaph met 488% en zagen we een opmerkelijke stijging van 620% voor de Zwitserse Remo Forrer. Zijn nummer "Watergun" eindigde op de 20e plaats, maar de streaming data onderstrepen het wereldwijde succes van Eurovisie-inzendingen op Spotify, ongeacht het resultaat op de avond zelf. 

De volledige lijst van Eurovisie-inzendingen met de grootste week-op-week stijging van de streaming cijfers wordt hieronder weergegeven. Vijf van de 10 liedjes op de lijst eindigden niet in de top 10 van de wedstrijd van zaterdag, wat onderstreept hoe het Spotify-platform Eurovisie-artiesten en hun carrière ook na de wedstrijd ondersteunt. 

Andere nummers die een piek in streams zagen als gevolg van de uitzending zijn Sonia's zelf uitgevoerde "Better the Devil You Know" en Mel C's "I Turn To You" uitgevoerd door Cornelia Jakobs - die respectievelijk meer dan 1000% en 130% meer streams kregen. 

Eurovisie fans kunnen de schitterende wedstrijd van dit weekend opnieuw beleven door Spotify's nieuwste Discover This podcast te beluisteren - deze bevat interviews met de deelnemers van dit jaar, waaronder Loreen en Mae Muller, evenals exclusieve streaming data en inzichten van Mateusz Smółka, Music Team Lead, Eastern Europe bij Spotify. 

 

Grootste stijging in streams op Spotify tijdens de week van Eurovisie: 

  1. Mama ŠČ – Let 3 (Croatia)
  2. Cha Cha Cha – Käärijä (Finland)
  3. Watergun – Remo Forrer (Switzerland)
  4. Stay – Monika Linkyte (Lithuania)
  5. Promise – Voyager (Australia)
  6. Break a Broken Heart – Andrew Lambrou (Cyprus)
  7. Heart of Steel – TVORCHI (Ukraine)
  8. Bridges – ALIKA (Estonia)
  9. Soarele si Luna – Pasha Parfeni (Moldova)
  10. Carpe Diem – Joker Out (Slovenia)

Meest gestreamde liedjes tijdens de Eurovisie week in België:

  1. Tattoo - Loreen (Sweden)
  2. Because Of You - Gustaph (Belgium)
  3. Queen of Kings - Alessandra (Norway)
  4. Cha Cha Cha - Käärijä (Finland)
  5. Unicorn - Noa Kirel (Israel), כאן - תאגיד השידור הישראלי 
  6. Who the Hell Is Edgar? - SALENA, TEYA (Austria)
  7. Évidemment - La Zarra (France)
  8. Due Vite - Marco Mengoni (Italy)
  9. My Sister's Crown - Vesna (Czechia)
  10. Watergun – Remo Forrer (Switzerland)

Meest gestreamde liedjes tijdens de Eurovisie week in alle deelnemende landen:

  1. Tattoo - Loreen (Sweden)
  2. Cha Cha Cha - Käärijä (Finland)
  3. Queen of Kings - Alessandra (Norway)
  4. Unicorn - Noa Kirel (Israel), כאן - תאגיד השידור הישראלי 
  5. Due Vite - Marco Mengoni (Italy)
  6. Solo - BLANKA (Poland)
  7. Évidemment - La Zarra (France)
  8. Who the Hell Is Edgar? - SALENA, TEYA (Austria)
  9. My Sister's Crown - Vesna (Czechia)
  10. I Wrote A Song - Mae Muller (United Kingdom)

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Spotify

Spotify heeft bij de lancering in 2008 het luisteren naar muziek voorgoed veranderd. De stap naar podcasting bracht innovatie en een nieuwe generatie luisteraars naar het medium, en in 2022 betrad het platform de volgende audiomarkt die klaar was voor groei met de toevoeging van luisterboeken.

Op Spotify kunnen nu meer luisteraars dan ooit meer dan 100 miljoen nummers, 5 miljoen podcasttitels en 350.000 luisterboeken ontdekken, beheren en beluisteren. Spotify is 's werelds populairste abonnementsdienst voor audiostreaming met meer dan 602 miljoen gebruikers, waaronder 236 miljoen abonnees in meer dan 180 markten.

Neem contact op met

[email protected]