Spotify meldt: 2023 was een recordjaar voor Indie artiesten & labels
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, wordt de muziekindustrie niet gedomineerd door een handjevol supersterren. Ooit was dat misschien wel het geval, maar streaming heeft hier verandering in gebracht. Vandaag de dag ligt de muziekwereld binnen handbereik en zijn we niet langer afhankelijk van wat er op de radio wordt gedraaid. Die keuzevrijheid heeft ervoor gezorgd dat fans bepalen wie populair is en dat veel meer artiesten succes kunnen vinden.
Spotify kondigt vandaag een statistiek aan die ze nog nooit eerder heeft gedeeld:
Een recordjaar voor Indie Artiesten & Labels
In 2023 genereerden Indies bijna $4.5B op Spotify.
Dit is het eerste jaar ooit waarin Indies ongeveer de helft genereerden van wat de gehele industrie op Spotify genereerde, in totaal $9B.
Hoeveel is 4.500.000.000 dollar?
- In 2023 werd het hoogste bedrag bereikt dat indies ooit in één jaar hebben gegenereerd via één enkele retailer.
- $4,5 miljard is meer dan de ganse muziekindustrie in elk land ter wereld, afgezien van de VS (gebaseerd op IFPI's Global Music Report 2023).
- Het is ook 4x meer dan wat Indies in 2017 op Spotify genereerden.
Streaming nivelleert het speelveld voor onafhankelijke artiesten om toegang te krijgen tot hetzelfde wereldwijde publiek en dezelfde tools als de supersterren.
- Streaming heeft het speelveld voor hoe onafhankelijke artiesten hun muziek wereldkundig maken, gelijk gemaakt. Doordat de kosten voor het produceren en uitbrengen van muziek betaalbaarder zijn geworden, hebben onafhankelijke artiesten nu toegang tot hetzelfde wereldwijde publiek en dezelfde tools als de supersterren.
- Deze cijfers geven slechts een deel van het plaatje weer. Spotify is een van de vele muziekstreamingdiensten die inkomsten genereren voor de muziekindustrie, en streaming vormt slechts een deel van alle inkomsten van de industrie. Spotify is goed voor meer dan 20% van de wereldwijde inkomsten uit muziekopnames (tegenover minder dan 15% in 2017).
- Spotify biedt veel afspeellijsten en marketingprogramma's aan om onafhankelijke artiesten te helpen hun publiek op te bouwen. Sinds het debuut in 2016 heeft de reeks Fresh Finds-afspeellijsten van Spotify bijvoorbeeld gediend als lanceerplatform voor opkomende artiesten, met tienduizenden onafhankelijke artiesten in 30 verschillende afspeellijsten, wat heeft geresulteerd in honderden miljoenen door gebruikers ontdekte tracks.
- Spotify heeft sinds haar oprichting meer dan $48B+ betaald aan de muziekindustrie en meer dan $9B in 2023.
Voor meer informatie surf je naar Spotify's Loud & Clear