Spotify viert 2 jaar EQUAL: initiatief om gendergelijkheid in de muziekindustrie te bevorderen

Brussel, 28 april 2023 - Deze maand viert Spotify het tweejarig bestaan van het EQUAL-programma - een wereldwijd initiatief ter bevordering van gendergelijkheid in de muziek. En dat middels versterking van het werk van vrouwelijke artiesten over de hele wereld.

Met meer dan 144 miljoen streams via EQUAL-afspeellijsten wereldwijd, draagt de EQUAL-afspeellijst franchise bij aan de versterking van vrouwelijke artiesten - dit alles met de bedoeling om de stem van vrouwen in de muziekindustrie te versterken en te prijzen. ​ 

Sinds de lancering van EQUAL in 2021 werden in België meer dan 7 miljoen artiesten toegevoegd aan EQUAL-afspeellijsten. Wereldwijd heeft Spotify tot nu toe bijna 800 vrouwelijke artiesten ondersteund.


Onze lokale EQUAL-ambassadeur van de maand april is drummer Isolde Lasoen. Vrouwelijke artiesten als Charlotte Adigéry, RORI, Mentissa, Selah Sue, Chibi Ichigo, Amelie Lens en Coely gingen haar voor. 

"Voor mij is gender in de muziek altijd een non-issue geweest. Het enige wat voor mij telt is de muziek zelf." - Isolde Lasoen


In België hebben streams van vrouwelijke artiesten op Spotify geleid tot de volgende positieve trends, als we 2021 vergelijken met 2022: 

  • 60% meer vrouwelijke artiesten werden toegevoegd aan redactionele playlists in België
  • Het aantal streams van vrouwelijke lokale artiesten uit België in het buitenland is met 12% gestegen
  • 17% meer vrouwelijke artiesten werden toegevoegd aan de user-generated afspeellijsten van gebruikers in België
  • Streams van lokale vrouwelijke artiesten blijken steeds populairder te worden: liedjes van lokale vrouwelijke artiesten in België zijn in 2022 17% meer beluisterd ten opzichte van 2021

 

Bel Aztiria, Global Lead van EQUAL, zei: "We zijn zo trots op wat EQUAL in de eerste twee jaar heeft bereikt. Door onze redactionele, marketing- en samenwerkingsmogelijkheden hebben we de stem van duizenden vrouwelijke artiesten op en buiten het Spotify-platform gevierd en gepromoot, en ons ambassadeursprogramma heeft bijna 800 vrouwelijke artiesten uit meer dan 50 landen gevierd.

"EQUAL gaat over de kracht van het samen uitdragen van stemmen om gelijkheid in de muziek te stimuleren, en om samen te strijden voor een gemeenschappelijk doel dat geen grenzen kent. Het gaat over het erkennen van de moeilijkheden en het vieren van elkaar. Het is veel meer dan alleen maar een programma: EQUAL vertegenwoordigt een missie en een gemeenschap die samen staat.

"We weten dat er door alle partijen veel meer moet worden gedaan om echte gelijkheid in de muziekindustrie te bereiken, en dat dit een maatschappelijke kwestie is, maar ik geloof in de kracht van muziek voor sociale verandering en ik heb goede hoop dat EQUAL zal bijdragen aan de opbouw van een industrie waarin de stemmen van vrouwen het hele jaar door gelijkwaardig worden vertegenwoordigd, betrokken en gevierd." 

 

Lees alles over EQUAL op Spotify's For The Record

 

Share

Latest News

Website preview
Website preview
Spotify breidt zijn Spotify Partner Programma uit naar Belgische audio- en videomakers
Vanaf 29 april breidt Spotify zijn Spotify Partner Program (SPP), een nieuw verdienmodel voor makers, uit naar negen nieuwe markten, waaronder België. Het Spotify Partner Program biedt publieksgerichte uitbetalingen van Spotify Premium video engagement, alsook de mogelijkheid om geld te verdienen via advertenties in Spotify Free en op alle andere podcast-luisterplatforms. Dit kan makers helpen om seizoensgebonden verschuivingen en verschuivingen in de interesse van merken/adverteerders op te vangen en geeft ze een meer consistente, betrouwbare manier om inkomsten te genereren. Het Spotify Partner Program, dat voor het eerst werd gelanceerd in de VS, het VK, Canada en Australië, heeft de uitbetalingen aan makers in januari met meer dan 300% verhoogd ten opzichte van januari 2024. SPP-makers in de VS/CA/UK/AU krijgen vanaf 29 april 2025 meer mogelijkheden om Premium-video-inkomsten te genereren voor luisteraars in nieuwe markten. Op dat moment kunnen audio- en videomakers uit België...
spotify.talkie.be
Website preview

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Spotify

Spotify heeft bij de lancering in 2008 het luisteren naar muziek voorgoed veranderd. De stap naar podcasting bracht innovatie en een nieuwe generatie luisteraars naar het medium, en in 2022 betrad het platform de volgende audiomarkt die klaar was voor groei met de toevoeging van luisterboeken.
Op Spotify kunnen nu meer luisteraars dan ooit meer dan 100 miljoen nummers, 6,5 miljoen podcasttitels en 350.000 luisterboeken ontdekken, beheren en beluisteren. Spotify is 's werelds populairste abonnementsdienst voor audiostreaming met meer dan 675 miljoen gebruikers, waaronder 263 miljoen abonnees in meer dan 180 markten.

Neem contact op met

spotify@talkie.be