Wist je dat… droevige muziek streamen je een oppepper geeft?

Spotify’s Sonic Science-onderzoek onthult hoe audio luisteraars fysiek beïnvloedt

Brussel, 23 maart 2023 — Heb je je ooit afgevraagd wat er fysiek met je gebeurt als je naar digitale audio luistert? Muziek en podcasts beïnvloeden onze emoties meer dan we ons mogelijks realiseren - audio maakt je bijvoorbeeld aan het lachen, aan het huilen of verbetert je stemming. Om meer te weten te komen over deze reacties lanceerde Spotify in 2021 het Sonic Science-onderzoek. In het tweede deel van dit onderzoek werd onderzocht hoe audio luisteraars fysiek beïnvloedt. 

 In 2021 kwam Spotify met Sonic Science op de proppen. In het eerste deel ‘Understanding your brain on sound’ werd samen met het onderzoeksteam van Neuro-Insights gekeken naar de neurologische impact van audio. Er werd onderzocht hoe de hoge mate van personalisering en interactiviteit van Spotify een zeer meeslepend, emotioneel prikkelend en memorabel medium maken - meer dan TV, digitale video en sociale media. 

Voor Sonic Science: Volume 2* wordt gekeken naar de invloed van audio op het lichaam. Zoals hoe je kippenvel krijgt wanneer je naar iets eng luistert, of hoe je je hartslag ziet stijgen wanneer je luistert naar iets met een hoge BPM (beats per minute), zelfs wanneer je niet in het rond springt. Om deze connectie tussen geest en lichaam te bewijzen, werkte Spotify samen met met biometrisch onderzoeksbureau MindProber en Josh McDermott, PhD, die het Laboratory for Computational Audition van MIT leidt.

 Marion Boeri, Spotify Associate Director, Thought Leadership legt uit: “Het was voor ons cruciaal dat de luisteraars zich in hun natuurlijke omgeving bevonden. We keken naar wat er elke dag gebeurt in het leven van elke luisteraar en probeerden te begrijpen hoe dat zich vertaalde in betrokkenheid. Door alles te proberen valideren en naar het hele lichaam te kijken, bekomen we een geweldige aanvulling op het hersenverhaal.”

 De resultaten

We hebben allemaal emotionele behoeften. Zo kan je muziek opzetten omdat je nood hebt aan motivatie, en wanneer je behoefte hebt aan rust, is de kans groot dat je iets anders gaat luisteren. Met deze studie kon Spotify de akoestische kenmerken van audio in verband brengen met de taken die luisteraars uitvoeren

  • Weinig verrassend: Audio met een hoge densiteit en een hoog tempo zijn populair tijdens het sporten en instrumentale muziek wordt vaak gelinkt aan gamen en studeren. 
  • Maar ook: wie alleen wandelt is eerder geneigd te luisteren naar nummers waar veel gesproken woorden in voorkomen. 

De luisterervaring via Spotify heeft een heilzaam effect. Zelfs als ze droevige muziek streamen via Spotify, krijgen luisteraars een oppepper. Een derde van de deelnemers aan het Sonic Science onderzoek gaf aan zich "gelukkig" of "vrolijk" te voelen na het luisteren via Spotify, terwijl een kwart aangaf zich "kalm" te voelen - ongeacht wanneer ze luisterden, waar ze naar luisterden en wat ze op dat moment deden.

 Benieuwd naar meer inzichten? Vind het volledige onderzoek hier.

 * Samen met MindProber werden meer dan 400 Spotify Free luisteraars in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten aangesproken. Hen werd gevraagd minstens één keer per dag een uur naar Spotify te luisteren en daarbij te doen wat ze normaal ook doen - werken, pendelen, met de kinderen spelen, eten koken, sporten, schoonmaken - maar dan met een sensor in hun handpalm. Met die sensor werd de hartslag en lichaamstemperatuur vastgesteld. Er werd gekeken naar emotionele opwinding, hoe het lichaam van mensen reageerde op muziek en podcasts, in hun natuurlijke context.


 Over Spotify
Spotify heeft het luisteren naar muziek voorgoed veranderd toen het in 2008 werd gelanceerd. Ontdek, beheer en deel gratis meer dan 100 miljoen tracks en 5 miljoen podcasts of upgrade naar Spotify Premium om toegang te krijgen tot exclusieve functies voor muziek, waaronder een verbeterde geluidskwaliteit en een on-demand, offline en reclamevrije muziekluisterervaring. Vandaag de dag is Spotify 's werelds populairste abonnementsdienst voor audiostreaming met 489 miljoen gebruikers, waarvan 205 miljoen abonnees, in meer dan 180 markten.

Voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met:
Ineke Tack & Maureen Richard - [email protected]

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Spotify

Spotify heeft bij de lancering in 2008 het luisteren naar muziek voorgoed veranderd. De stap naar podcasting bracht innovatie en een nieuwe generatie luisteraars naar het medium, en in 2022 betrad het platform de volgende audiomarkt die klaar was voor groei met de toevoeging van luisterboeken.

Op Spotify kunnen nu meer luisteraars dan ooit meer dan 100 miljoen nummers, 5 miljoen podcasttitels en 350.000 luisterboeken ontdekken, beheren en beluisteren. Spotify is 's werelds populairste abonnementsdienst voor audiostreaming met meer dan 602 miljoen gebruikers, waaronder 236 miljoen abonnees in meer dan 180 markten.

Neem contact op met

[email protected]